Telefony:
32 39 39 370
Adres:
ul. Bytomska 84
41-940 Piekary Śląskie
pokój nr 7
e-mail: mrk@piekary.pl
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił stronę skierowaną dla wszystkich konsumentów w celu uświadomienia ich o przysługującym im prawom, ale także służącą podstawową pomocą we wszelkich problematycznych sytuacjach na linii konsument – sprzedający. Zachęcamy do zapoznani się ze stroną – prawakonsumenta.uokik.gov.pl
Informacje podstawowe:
Miejski Rzecznik Konsumentów w Piekarach Śląskich udziela porad wyłącznie mieszkańcom miasta Piekary Śląskie.
Miejski Rzecznik Konsumentów w Piekarach Śląskich informuje, że odpowiada tylko na korespondencję (wnioski, e-maile), która spełnia wymogi określone w art. 63 §2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2017r. poz. 1257 z późn. zm.) tzn: zawiera co najmniej wskazanie osoby (imię i nazwisko) od której pochodzi, jej adres (kod pocztowy, miejscowość, ulicę i nr domu) i przedmiot sprawy, której dotyczy.
Ponadto zgodnie z art.63 § 3a cytowanej ustawy – podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, lub uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej. W przypadku braku danych teleadresowych zgłaszane wnioski konsumentów pozostawione będą bez rozpoznania.
Miejski Rzecznik Konsumentów udziela odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, ale zgodnie z kolejnością wpływu. Okres oczekiwania na odpowiedź, bądź podjęcie interwencji, zależy także od charakteru i stopnia skomplikowania sprawy.
Miejski Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Miejski Rzecznik Konsumentów jest osobą pełniącą funkcję publiczną, czyli jest funkcjonariuszem publicznym w rozumieniu prawa oznacza to, iż w trakcie pełnienia obowiązków służbowych podlega szczególnej ochronie prawnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielenie konsumentom porad i informacji prawnych:
W sprawach uznanych za bezzasadne, postępowanie kończy pisemna, telefoniczna lub ustna odpowiedź Miejskiego Rzecznika Konsumentów. W przypadku, gdy konsument zrezygnuje z dalszego dochodzenia roszczeń postępowanie kończy stosowne oświadczenie konsumenta (forma pisemna, telefoniczna lub ustna), mając powyższe na uwadze zostaje sporządzona notatka służbowa.
Zadania oraz uprawnienia Rzecznika:
Miejski Rzecznik Konsumentów zajmuje się sprawami konsumenckimi dotyczącymi:
„Wszyscy z definicji jesteśmy konsumentami. Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce, wpływającą oraz pozostającą pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Ale są oni jedyną ważną grupą, której zdanie często nie jest wysłuchane”
John F. Kennedy
Więcej informacji znaleźć można w załączniku poniżej: