Kalendarz wydarzeń
Urząd MiastaMiastoRusza nabór do programu “OBYWATEL.IT”

Rusza nabór do programu “OBYWATEL.IT”

Dodano: 05.03.2019 Autor: Sylwia Łysakowska

Serdecznie zapraszamy mieszkańców naszego miasta do udziału w bezpłatnych szkoleniach, prowadzonych w ramach projektu „Rozwój kompetencji cyfrowych osób powyżej 25. roku życia w Gminie Piekary Śląskie”.

„Rozwój kompetencji cyfrowych osób powyżej 25. roku życia w Gminie Piekary Śląskie” to projekt realizowany w myśl programu „Obywatel.IT”, mającego na celu poszerzenie kompetencji cyfrowych osób powyżej 25. roku życia zamieszkałych w województwie śląskim i opolskim. Współfinansowany jest on ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (III oś priorytetowa – cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Działanie 3.1. – Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych.). Głównym celem projektu jest poprawa umiejętności komputerowych społeczeństwa na tle średniej UE oraz zwiększenie wykorzystania usług e-administracji poprzez przeszkolenie osób powyżej 25. roku życia zamieszkujących Piekary Śląskie.

Każdy uczestnik projektu wybiera jeden interesujący go moduł, który realizować będzie podczas szkolenia. Poniżej przedstawiamy dostępne moduły oraz ich konkretną tematykę.

I. Rodzic w Internecie

  • Wyszukiwanie informacji związanych ze zdrowiem – wyszukiwanie treści dla dzieci i rodziców wraz z oceną wiarygodności źródeł informacji, rozpoznawanie treści szkodliwych i niebezpiecznych dla dzieci, odróżnienia źródeł treści legalnych od nielegalnych, prawa autorskie.
  • Korzystanie z serwisów społecznościowych – bezpieczne korzystanie ze smartfonów, rozmowy przez Internet oraz transmisji internetowych w serwisach społecznościowych.
  • Zmienianie ustawień dowolnego oprogramowania – nadzorowanie aktywności dziecka w sieci, wiedza na temat ogólnych zasad bezpieczeństwa, symptomy nadużywania Internetu przez dziecko i reakcja na nie, uświadomienie dziecku sposobu i konsekwencji działania transakcji w Internecie, korzystanie z serwisów społecznościowych przez dzieci i rodziców.
  • Korzystanie z procesorów tekstu – ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem, korzystanie z narzędzi kontroli rodzicielskiej na komputerach i urządzeniach mobilnych.

II. Działam w sieciach społecznościowych

  • Korzystanie z przestrzeni dyskowej w Internecie – wyszukiwanie i korzystanie z treści związanych z rozwojem zainteresowań, kursów e-learningowych, podcastów tematycznych, platform z zasobami do nauki dla osób dorosłych, rozumienie zjawisk i zagadnień dotyczących tzw. fake news, hate, ochrony wizerunku osób oraz prawa autorskiego, trolling.
  • Korzystanie z serwisów społecznościowych – prowadzenie rozmów przez Internet oraz transmisji internetowych w serwisach społecznościowych.
  • Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – prowadzenie profilu na Facebooku, YouTube, Twitterze, Instagramie, promowanie wydarzeń i wpisów w sieciach społecznościowych, działanie w grupach dyskusyjnych, kształtowanie i zapewnienie bezpieczeństwa wizerunku, zarządzanie prywatnością w sieci, w tym reagowanie na nadużycia w sieciach społecznościowych, reagowanie na naruszenia własnych praw autorskich, korzystanie z banków zdjęć/klipów/dźwięków.
  • Korzystanie z oprogramowania do edytowania zdjęć, plików video lub audio – umieszczanie na stronie internetowej stworzonych przez siebie tekstów, zdjęć, muzyki, filmów; rodzaje licencji (licencje otwarte, komercyjne).

III. Kultura w sieci

  • Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach – wyszukiwanie informacji na stronach internetowych instytucji kultury, wyszukiwanie informacji o wydarzeniach kulturalnych, korzystanie z wirtualnych galerii muzealnych.
  • Wideorozmowy przez Internet – prowadzenie rozmów przez Internet, uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa) przy korzystaniu z usług firm turystycznych, telekomunikacyjnych, banków, urzędów itd.
  • Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – dzielenie się własnymi tekstami, zdjęciami, muzyką, filmami w mediach społecznościowych, rozwijanie umiejętności wykorzystywania cyfrowych zasobów kultury w sieci, oglądanie, słuchanie, pobieranie wersji cyfrowych filmów, muzyki, literatury, audycji radiowych, obrazów, prasy, gier, komiksów z legalnych źródeł kultury, rezerwowanie biletów na imprezy kulturalne online, nauka korzystania z e-booków, korzystanie z banków zdjęć/klipów/dźwięków, prawa i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych, udostępnianie treści kultury w sieci, reagowanie na naruszenie własnych praw autorskich.
  • Korzystanie z oprogramowania do edytowania zdjęć, plików video lub audio – zakup oprogramowania w sieci (kontrola legalności), przykłady przydatnych aplikacji do wykorzystania (np. do obróbki graficznej plików, porządkowania i zarządzania plikami, danymi).

IV. Moje finanse i transakcje w sieci

  • Wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej – wyszukiwanie ofert, ocena wiarygodności kontrahenta, wyszukiwanie informacji na stronach instytucji publicznych, znajomość praw konsumenta jak również: programy ochrony kupujących, ubezpieczenie transakcji, obciążenie zwrotne etc.
  • Wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej – uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa).
  • Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – zakupy i sprzedaż przez Internet (portale aukcyjne), zarządzanie kontem bankowym, płatności elektroniczne i bezgotówkowe oraz bezpieczne korzystanie z nich, organizacja/rezerwacja podróży, bezpieczne zarządzanie prywatnością w sieci, prawa i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych, konsekwencje finansowe.
  • Korzystanie z procesorów tekstu – korzystanie z aplikacji zapewniających bezpieczeństwo w sieci.

V. Tworzę własną stronę internetową (blog)

  • Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach – rozpowszechnienie w sieci informacji o swojej stronie, rozumienie zjawisk i zagadnień dotyczących tzw. fake news, hate, ochrony wizerunku osób oraz prawa autorskiego, wyszukiwanie treści związanych z rozwojem zainteresowań, kursów e-learningowych, podcastów tematycznych, platform z zasobami do nauki dla osób dorosłych.
  • Umieszczanie na stronie internetowej stworzonych przez siebie tekstów, zdjęć, muzyki, filmów, oprogramowania – uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa), komunikacja z odbiorcami strony i mediów społecznościowych, internetowe instrumenty promocji (reklamy, płatne posty, pozycjonowanie itp.).
  • Przenoszenie plików między komputerami/urządzeniami – hosting strony internetowej, zarządzanie prywatnością w sieci, prowadzenie profilu na Facebooku, YouTube, Twitterze, Instagramie.
  • Korzystanie z oprogramowania do edytowania zdjęć, plików video lub audio – utworzenie strony internetowej z wykorzystaniem prostych w obsłudze narzędzi, tworzenie treści (słownej, graficznej, muzycznej, filmowej) na stronę internetową z wykorzystaniem prostych aplikacji.

VI. Mój biznes w sieci

  • Wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej – wyszukiwanie dostawców, ofert, sprawdzanie wiarygodności potencjalnego partnera biznesowego, wyszukiwanie informacji na stronach instytucji publicznych o regulacjach prawnych dotyczących handlu w sieci, serwisów z przetargami, rozpowszechnienie w sieci informacji o swoim biznesie.
  • Wideorozmowy przez Internet – prowadzenie rozmów przez Internet (np. wideorozmowy, rozmowy grupowe), komunikacja elektroniczna z klientami i dostawcami, w tym uzyskiwanie opinii klientów.
  • Zmienianie ustawień dowolnego oprogramowania – zakupy i sprzedaż przez Internet, w tym płatności elektroniczne, potwierdzenie zakupów, paragony itd., wiedza o podstawach posiadania własnej strony internetowej, w tym np. funpage’a w mediach społecznościowych, marketing w Internecie, zarządzanie prywatnością w sieci, korzystanie z bankowości elektronicznej lub przyjmowanie płatności online, reagowanie na naruszenie własnych praw autorskich, radzenie sobie ze zjawiskami niepożądanymi i groźnymi (hate, trolling, kradzież treści).
  • Korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych – ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem, przykłady przydatnych aplikacji do wykorzystania, rodzaje licencji (licencje otwarte, komercyjne).

VII. Rolnik w sieci

  • Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach – pozyskiwanie informacji z sieci: przegląd najpopularniejszych portali rolniczych, wyszukiwanie dostawców, ofert, śledzenie trendów, wyszukiwanie treści związanych z rozwojem zainteresowań, kursów e-learningowych, podcastów tematycznych, platform z zasobami do nauki dla osób dorosłych.
  • Wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej – komunikacja elektroniczna z odbiorcami i dostawcami, uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa).
  • Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – zakupy i sprzedaż przez Internet; Zarządzanie kontem bankowym, e-płatności, sprawdzanie warunków pogodowych w sieci, bezpieczne zarządzanie prywatnością w sieci (przykłady oszustw i prób wyłudzeń), prawa i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych.
  • Korzystanie z procesorów tekstu – ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem, przykłady darmowych aplikacji mobilnych dla rolników.

Bezpłatne szkolenia grupowe dla mieszkańców naszego miasta odbywać się będą zarówno w tygodniu, jak i w weekendy w Centrum Usług Społecznych przy ul. Żwirki 23 w Piekarach Śląskich. Każda grupa szkoleniowa zrealizuje w sumie 12 godzin zajęć (3×4 godz.).

Szkolenia rozpoczną się 1 kwietnia, jednak już dziś istnieje możliwość zgłoszenia chęci udziału w nich. Zapisów dokonywać można u Pełnomocnika ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, pod nr tel.: (32) 77-61-471 lub po przesłaniu informacji na adres mailowy: awojtachnio@piekary.pl.

Serdecznie zachęcamy do udziału i podnoszenia swych cyfrowych kompetencji!

 

 

Udostępnij artykuł

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter