Mapa Piekary.pl
Facebook Piekary.pl
Urząd MiastaMiastoOrganizacje pozarządoweLikwidacja stowarzyszenia zwykłego

Likwidacja stowarzyszenia zwykłego

Krok pierwszy
Jeśli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby zakończyło ono swoją działalność i byt prawny powinni w pierwszej kolejności na Zebraniu Członków:

  1. podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zgodnie z zapisami regulaminu i wyznaczeniu likwidatora;
  2. sporządzić protokół z zebrania;
  3. sporządzić listę obecności członków stowarzyszenia na zebraniu;

Uchwała powinna:

  • określać datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji,
  • określać cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia,
  • wskazać likwidatora.

Krok drugi:

Następnie likwidator:

  1. sporządza sprawozdanie finansowe (zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji;
  2. pisemnie zawiadamia Urząd o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia oraz dołącza protokół z Zebrania Członków wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i listą obecności;
  3. podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego;
  4. ogłoszenie powinno zawierać informacje o rozpoczęciu likwidacji, dane i kontakt do likwidatora oraz datę do kiedy można zgłaszać ewentualne roszczenia wobec likwidującej się organizacji.

Krok trzeci:

W dalszej kolejności likwidator:

  1. ustala listę wierzycieli i dłużników,
  2. przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli,
  3. zamyka rachunek bankowy, w banku w którym stowarzyszenie go posiadało,
  4. sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości – stan rachunkowy na koniec likwidacji,
  5. sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia zwykłego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego),
  6. dokonuje innych czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji w tym zawiadamia właściwy urząd skarbowy i Urząd Statystyczny,
  7. sporządza sprawozdanie z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji.

Krok czwarty

Likwidator składa wniosek do Urzędu o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji wraz z:

  • sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji,
  • sprawozdaniem Likwidatora z podjętych działań

Zarówno sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający jak i dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdanie z czynności likwidacyjnych winny być zatwierdzenie przez zebranie członków.