Krok pierwszy
Jeśli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby zakończyło ono swoją działalność i byt prawny powinni w pierwszej kolejności na Zebraniu Członków:
podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zgodnie z zapisami regulaminu i wyznaczeniu likwidatora;
sporządzić protokół z zebrania;
sporządzić listę obecności członków stowarzyszenia na zebraniu;
Uchwała powinna:
określać datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji,
określać cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia,
wskazać likwidatora.
Krok drugi:
Następnie likwidator:
sporządza sprawozdanie finansowe (zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji;
pisemnie zawiadamia Urząd o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia oraz dołącza protokół z Zebrania Członków wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i listą obecności;
podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego;
ogłoszenie powinno zawierać informacje o rozpoczęciu likwidacji, dane i kontakt do likwidatora oraz datę do kiedy można zgłaszać ewentualne roszczenia wobec likwidującej się organizacji.
Krok trzeci:
W dalszej kolejności likwidator:
ustala listę wierzycieli i dłużników,
przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli,
zamyka rachunek bankowy, w banku w którym stowarzyszenie go posiadało,
sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości – stan rachunkowy na koniec likwidacji,
sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia zwykłego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego),
dokonuje innych czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji w tym zawiadamia właściwy urząd skarbowy i Urząd Statystyczny,
sporządza sprawozdanie z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji.
Krok czwarty
Likwidator składa wniosek do Urzędu o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji wraz z:
sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji,
sprawozdaniem Likwidatora z podjętych działań
Zarówno sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający jak i dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdanie z czynności likwidacyjnych winny być zatwierdzenie przez zebranie członków.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasza strona może działać lepiej. Dowiedz się więcej o polityce prywatności Akceptuję
Polityka Cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.