Stowarzyszenie zwykłe to jedna z form organizacji pozarządowych, której założenie jest prostsze i mniej formalne niż innych typów stowarzyszeń. Jest to struktura, która nie wymaga rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Kroki do założenia stowarzyszenia zwykłego:
Zebranie założycieli
Stowarzyszenie zwykłe musi zostać założone przez co najmniej 3 osoby. Osoby te powinny się spotkać, aby podjąć decyzję o powołaniu stowarzyszenia.
Przygotowanie i uchwalenie statutu
Na pierwszym zebraniu należy opracować i uchwalić regulamin stowarzyszenia. Dokument ten określa w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Wybór władz stowarzyszenia
Stowarzyszenie zwykłe reprezentuje przedstawiciel albo zarząd. Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych. Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
Zgłoszenie stowarzyszenia do ewidencji
Stowarzyszenie zwykłe, w przeciwieństwie do stowarzyszenia zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym, jest ewidencjonowane w odpowiednim rejestrze gminy, w której ma swoją siedzibę. Należy złożyć wniosek do urzędu gminy (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) o wpisanie stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Dokumenty do złożenia w urzędzie
Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, zwanej dalej “ewidencją” , dołączając:
1) regulamin działalności;
2) listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
3) imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
4) imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
5) adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Po złożeniu kompletnych dokumentów, wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych. O wpisie do ewidencji stowarzyszenia zwykłego urząd wydaje zaświadczenie.
Rozpoczęcie działalności
Po wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji, organizacja może rozpocząć działalność zgodnie z przyjętym regulaminem.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasza strona może działać lepiej. Dowiedz się więcej o polityce prywatności Akceptuję
Polityka Cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.