Obywatel IT
Dodano: 28.02.2019 Autor: Sylwia Łysakowska
Rusza nabór do programu “OBYWATEL.IT”.
Zapraszamy mieszkańców Piekary Śląskich do wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach podnoszących kompetencje cyfrowe.
Szkolenia organizuje Urząd Miasta Piekary Śląskie poprzez realizacje projektu „Rozwój kompetencji cyfrowych osób powyżej 25 roku życia w Gminie Piekary Śląskie” w następujących modułach:
I. Rodzic w Internecie
Wyszukiwanie informacji związanych ze zdrowiem – wyszukiwanie treści dla dzieci i rodziców wraz z oceną wiarygodności źródeł informacji, rozpoznawanie treści szkodliwych i niebezpiecznych dla dzieci, odróżnienia źródeł treści legalnych od nielegalnych, prawa autorskie.
Korzystanie z serwisów społecznościowych – bezpieczne korzystanie ze smartfonów, rozmowy przez Internet oraz transmisji internetowych w serwisach społecznościowych.
Zmienianie ustawień dowolnego oprogramowania – nadzorowanie aktywności dziecka w sieci, wiedza na temat ogólnych zasad bezpieczeństwa, symptomy nadużywania Internetu przez dziecko
i reakcja na nie, uświadomienie dziecku sposobu i konsekwencji działania transakcji w Internecie, korzystanie z serwisów społecznościowych przez dzieci i rodziców.
Korzystanie z procesorów tekstu – ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem, korzystanie z narzędzi kontroli rodzicielskiej na komputerach i urządzeniach mobilnych.
II. Działam w sieciach społecznościowych
Korzystanie z przestrzeni dyskowej w Internecie – wyszukiwanie i korzystanie z treści związanych z rozwojem zainteresowań, kursów e-learningowych, podcastów tematycznych, platform z zasobami do nauki dla osób dorosłych, rozumienie zjawisk i zagadnień dotyczących tzw. fake news, hate, ochrony wizerunku osób oraz prawa autorskiego, trolling.
Korzystanie z serwisów społecznościowych – prowadzenie rozmów przez Internet oraz transmisji internetowych w serwisach społecznościowych.
Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – prowadzenie profilu na Facebooku, YouTube, Twitterze, Instagramie, promowanie wydarzeń i wpisów w sieciach społecznościowych, działanie
w grupach dyskusyjnych, kształtowanie i zapewnienie bezpieczeństwa wizerunku, zarządzanie prywatnością w sieci, w tym reagowanie na nadużycia w sieciach społecznościowych, reagowanie na naruszenia własnych praw autorskich, korzystanie z banków zdjęć/klipów/dźwięków.
Korzystanie z oprogramowania do edytowania zdjęć, plików video lub audio – umieszczanie na stronie internetowej stworzonych przez siebie tekstów, zdjęć, muzyki, filmów; rodzaje licencji (licencje otwarte, komercyjne).
III. Kultura w sieci
Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach – wyszukiwanie informacji na stronach internetowych instytucji kultury, wyszukiwanie informacji o wydarzeniach kulturalnych, korzystanie
z wirtualnych galerii muzealnych.
Wideorozmowy przez Internet – prowadzenie rozmów przez Internet, uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa) przy korzystaniu z usług firm turystycznych, telekomunikacyjnych, banków, urzędów itd.
Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – dzielenie się własnymi tekstami, zdjęciami, muzyką, filmami w mediach społecznościowych, rozwijanie umiejętności wykorzystywania cyfrowych zasobów kultury w sieci, oglądanie, słuchanie, pobieranie wersji cyfrowych filmów, muzyki, literatury, audycji radiowych, obrazów, prasy, gier, komiksów z legalnych źródeł kultury, rezerwowanie biletów na imprezy kulturalne online, nauka korzystania z e-booków, korzystanie z banków zdjęć/klipów/dźwięków, prawa i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych, udostępnianie treści kultury w sieci, reagowanie na naruszenie własnych praw autorskich.
Korzystanie z oprogramowania do edytowania zdjęć, plików video lub audio – zakup oprogramowania w sieci (kontrola legalności), przykłady przydatnych aplikacji do wykorzystania (np. do obróbki graficznej plików, porządkowania i zarządzania plikami, danymi).
IV. Moje finanse i transakcje w sieci
Wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej – wyszukiwanie ofert, ocena wiarygodności kontrahenta, wyszukiwanie informacji na stronach instytucji publicznych, znajomość praw konsumenta jak również: programy ochrony kupujących, ubezpieczenie transakcji, obciążenie zwrotne etc.
Wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej – uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa).
Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – zakupy i sprzedaż przez Internet (portale aukcyjne), zarządzanie kontem bankowym, płatności elektroniczne i bezgotówkowe oraz bezpieczne korzystanie z nich, organizacja/rezerwacja podróży, bezpieczne zarządzanie prywatnością w sieci, prawa
i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych, konsekwencje finansowe.
Korzystanie z procesorów tekstu – korzystanie z aplikacji zapewniających bezpieczeństwo w sieci.
V. Tworzę własną stronę internetową (blog)
Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach – rozpowszechnienie w sieci informacji o swojej stronie, rozumienie zjawisk i zagadnień dotyczących tzw. fake news, hate, ochrony wizerunku osób oraz prawa autorskiego, wyszukiwanie treści związanych z rozwojem zainteresowań, kursów
e-learningowych, podcastów tematycznych, platform z zasobami do nauki dla osób dorosłych.
Umieszczanie na stronie internetowej stworzonych przez siebie tekstów, zdjęć, muzyki, filmów, oprogramowania – uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa), komunikacja
z odbiorcami strony i mediów społecznościowych, internetowe instrumenty promocji (reklamy, płatne posty, pozycjonowanie itp.).
Przenoszenie plików między komputerami/urządzeniami – hosting strony internetowej, zarządzanie prywatnością w sieci, prowadzenie profilu na Facebooku, YouTube, Twitterze, Instagramie.
Korzystanie z oprogramowania do edytowania zdjęć, plików video lub audio – utworzenie strony internetowej z wykorzystaniem prostych w obsłudze narzędzi, tworzenie treści (słownej, graficznej, muzycznej, filmowej) na stronę internetową z wykorzystaniem prostych aplikacji.
VI. Mój biznes w sieci
Wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej – wyszukiwanie dostawców, ofert, sprawdzanie wiarygodności potencjalnego partnera biznesowego, wyszukiwanie informacji na stronach instytucji publicznych o regulacjach prawnych dotyczących handlu w sieci, serwisów
z przetargami, rozpowszechnienie w sieci informacji o swoim biznesie,.
Wideorozmowy przez Internet – prowadzenie rozmów przez Internet (np. wideorozmowy, rozmowy grupowe), komunikacja elektroniczna z klientami i dostawcami, w tym uzyskiwanie opinii klientów.
Zmienianie ustawień dowolnego oprogramowania – zakupy i sprzedaż przez Internet, w tym płatności elektroniczne, potwierdzenie zakupów, paragony itd., wiedza o podstawach posiadania własnej strony internetowej, w tym np. funpage’a w mediach społecznościowych, marketing
w Internecie, zarządzanie prywatnością w sieci, korzystanie z bankowości elektronicznej lub przyjmowanie płatności online, reagowanie na naruszenie własnych praw autorskich, radzenie sobie ze zjawiskami niepożądanymi i groźnymi (hate, trolling, kradzież treści).
Korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych – ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem, przykłady przydatnych aplikacji do wykorzystania, rodzaje licencji (licencje otwarte, komercyjne).
VII. Rolnik w sieci
Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach – pozyskiwanie informacji z sieci: przegląd najpopularniejszych portali rolniczych, wyszukiwanie dostawców, ofert, śledzenie trendów, wyszukiwanie treści związanych z rozwojem zainteresowań, kursów e-learningowych, podcastów tematycznych, platform z zasobami do nauki dla osób dorosłych.
Wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej – komunikacja elektroniczna z odbiorcami
i dostawcami, uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa).
Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – zakupy i sprzedaż przez Internet; Zarządzanie kontem bankowym, e-płatności, sprawdzanie warunków pogodowych w sieci, bezpieczne zarządzanie prywatnością w sieci (przykłady oszustw i prób wyłudzeń), prawa i obowiązki wynikające
z regulaminów serwisów internetowych.
Korzystanie z procesorów tekstu – ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem, przykłady darmowych aplikacji mobilnych dla rolników.
Projekt „Rozwój kompetencji cyfrowych osób powyżej 25 roku życia w Gminie Piekary Śląskie” o wartość 80 640,00 PLN jest realizowany w ramach projektu „Obywatel.IT – program rozwoju kompetencji cyfrowych osób powyżej 25 roku życia zamieszkałych w województwie śląskim i opolskim”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. III oś priorytetowa – cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Działanie 3.1. – Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych
Głównym celem projektu jest poprawa kompetencji cyfrowych społeczeństwa na tle średniej UE oraz zwiększenie wykorzystania usług e-administracji poprzez przeszkolenie osób powyżej 25 roku życia zamieszkałych Gminę Piekary Śląskie.
Każdy uczestnik projektu może wybrać jeden interesujący go moduł.
Szkolenia będą się odbywały w Centrum Usług Społecznych przy ul. Żwirki 23 w Piekarach Śląskich
w grupach 12 – osobowych, w tygodniu oraz w weekendy. Każda z grup odbędzie w sumie 12 godzin szkolenia (3×4 godz.).
Zajęcia rozpoczynają się od 1 kwietnia, jednak zgłaszać chęć udziału w nich można już teraz!
Zgłoszenia udziału w szkoleniach można składać u Pełnomocnika ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, pod nr tel.: (32) 77-61-471 lub po przesłaniu informacji na adres mailowy: awojtachnio@piekary.pl
Uwaga!
Liczba miejsc ograniczona