Mapa Piekary.pl
Facebook Piekary.pl
Urząd MiastaMiastoPrezydent na otwarciu pasa startowego w porcie lotniczym Katowice

Prezydent na otwarciu pasa startowego w porcie lotniczym Katowice

Dodano: 19.06.2015 Autor: Redaktor

Port lotniczy Katowice ma nową drogę startową o długości 3200 m i nowy
przylotowy terminal pasażerski, który zwiększa przepustowość lotniska do
6 mln pasażerów.

W uroczystości otwarcia
wzięła udział Prezydent Miasta Sława Umińska – Duraj. Nowa droga
startowa zbudowana została za ok. 157 mln zł nowa hala przylotów
kosztowała 53 mln. zł i zacznie przyjmować pasażerów od 27 czerwca.
Jedną
z najważniejszych na Śląsku inwestycji otwarła minister infrastruktury
Maria Wasiak, która podkreśliła kolosalne znaczenie lotniska dla
regionu.
 – Tam, gdzie region nie żyje, gdzie nie ma aktywności gospodarczej,
takie lotnisko nie byłoby potrzebne. A tu jest bardzo potrzebne. –
mówiła minister Wasiak.
Artur Tomasik Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które
zarządza katowickim lotniskiem dodał, że dla rozwoju portu lotniczego
niezbędne jest jeszcze połączenie kolejowe. Jedna z koncepcji zakładała
prowadzenie tej linii przez nasze miasto.
– Mam nadzieję, że nowa perspektywa, którą mamy, związana z absorpcją
środków unijnych, to jest dobry czas, żeby to zadanie zrealizować –
mówił prezes Tomasik.
Gratulując zakończonej inwestycji prezesowi Tomasikowi, prezydent
Sława Umińska Duraj podkreśliła że ma ono także duże znaczenie dla
naszego miasta, które posiada bezpośrednie połączenie autostradą do
jednego z największych portów lotniczych cargo w tej części Europy.
Nowa droga startowa i nowa hala przylotów to jedne z najważniejszych,
prowadzonych od 2007 r., wartych łącznie ok. 500 mln zł inwestycji w
historii Katowice Airport. Otwarcie nowej drogi umożliwiło m.in. zmianę
tzw. kodu referencyjnego tego lotniska – z 4D do 4E, jaki w Polsce ma
jeszcze tylko port lotniczy Chopina.
Budowa hali przylotów była możliwa dzięki oszczędnościom przy
realizacji innych przedsięwzięć finansowanych m.in. ze środków unijnych.
Zbudowana dzięki nim nowa droga startowa była jednym z dwóch zadań
wartego ponad 267 mln zł brutto wspartego 107 mln zł środków unijnych z
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Drugim była
zakończona w 2013 r. rozbudowa płyt postojowych i modernizacja części
dróg kołowania, która kosztowała 81 mln zł.
Z wciąż trwających jeszcze przedsięwzięć na lotnisku Katowice, w
lipcu br. mają zostać oddane dwa zadania w południowo-wschodniej jego
części. Na nowej płycie do odladzania samolotów o powierzchni ok. 50
tys. m. kw. równolegle będzie można odladzać np. dwie maszyny kodu D
(wielkości boeinga 757). Niemal gotowa jest już też nowa płyta postojowa
dla samolotów cargo wraz z nową drogą kołowania E0 (o łącznej
powierzchni ok. 35 tys. m kw.); na płycie cargo znajdą się dwa
stanowiska dla samolotów kodu C (wielkości boeinga 737).
Równolegle będzie wciąż trwała budowa nowego terminalu cargo o
powierzchni ok. 10 tys. m kw. powierzchni użytkowej i 2 tys. m kw.
powierzchni biurowej (konstrukcja obiektu będzie umożliwiała rozbudowę).
Wraz z terminalem cargo powstanie układ dróg wewnętrznych wraz z
parkingiem dla samochodów ciężarowych i dostawczych. Koniec tego
przedsięwzięcia planowany jest na drugi kwartał 2016 r.
29 marca wszedł w życie letni rozkład lotów z Katowic, który
przewiduje najwięcej połączeń w historii tego lotniska. Uwzględnia on 95
kierunków, w tym 35 regularnych. Ta oferta ma pomóc w osiągnięciu w
bieżącym roku liczby 3 mln odprawionych pasażerów (w ub. roku było to
2,7 mln osób).

Udostępnij artykuł