Kalendarz wydarzeń
Urząd MiastaMiastoPiekary Śląskie jako pierwsze wprowadziły system radiowego przesyłu danych o zużytej wodzie

Piekary Śląskie jako pierwsze wprowadziły system radiowego przesyłu danych o zużytej wodzie

Dodano: 09.01.2020 Autor: Monika Pacukiewicz

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piekarach Śląskich jest pierwszym w Polsce, które wprowadziło na szeroką (miejską) skalę system zbierania danych z wodomierzy oparty na komunikacji bezprzewodowej dalekiego zasięgu.
Piekarskie MPWiK w 2019 roku zakończyło wymianę prawie 6,5 tysiąca wodomierzy. Dzięki temu u głównych odbiorców (czyli właścicieli i zarządców nieruchomości) są już wyłącznie wodomierze ze specjalistyczną radiową nakładką. Nakładka na bieżąco monitoruje przepływ wody i raz na dobę przesyła dane (dla bezpieczeństwa zaszyfrowane) do serwera. Aby przesył informacji nie podlegał żadnym zakłóceniom, zamontowano w całym mieście 15 anten i dodatkowe wzmacniacze sygnału.
Jak zapewnia Marek Tokarz, prezes piekarskiego MPWiK system oparty na nadajnikach radiowych jest pewniejszy i wydajniejszy w działaniu. Wśród jego plusów można wymienić: możliwość znaczącego ograniczenie strat wody i dokładniejsze szacowanie jej zakupu. – Celem inwestycji było prowadzenie bieżącego monitoringu wodomierzy, zautomatyzowanie procesów zarządczych, zwłaszcza optymalizacja zarządzania siecią i usprawnianie funkcjonowania spółki – mówi prezes Tokarz.
MPWiK w Piekarach Śląskich obsługuje około 6450 klientów indywidualnych i biznesowych (np. spółdzielnie mieszkaniowe). Do niedawna do każdego klienta musiał dotrzeć inkasent, który odczytywał wskazania z wodomierza i dostarczał faktury. Było to kłopotliwe zarówno dla klientów, jak i dla spółki, która czasem zbyt długo musiała czekać na zapłatę faktury. Zdarzało się bowiem, że niektórzy klienci nie byli dostępni dla inkasentów lub nie odbierali faktur.
Obecnie, dzięki komunikacji radiowej osobisty kontakt z klientem nie jest konieczny, aby wiedzieć ile dany odbiorca zużył wody. Wiadomo też, czy próbował „majstrować” przy wodomierzu. I przede wszystkim: przedsiębiorstwo znacznie szybciej widzi też „w systemie” niespodziewanie duży pobór wody, który może oznaczać awarię.
Kolejną korzyścią płynącą z nowoczesnego systemu odczytu i przesyłu danych, jest możliwość wprowadzenia e-bok, czyli elektronicznego biura obsługi klienta. Uruchomione ono zostało na przełomie roku 2019 i 2020. Piekarzanie mogą (po rejestracji) otrzymać elektroniczną fakturę i, także elektronicznie, szybko ją zapłacić. – Wiemy, że wielu klientów oczekiwało takiego ułatwienia już od dawna – mówi Marek Tokarz.
Papierowe rachunki stały się zbędne, choć na początkowym etapie wdrażania e-bok inkasenci jeszcze je nadal będą roznosić dla tych odbiorców, którzy nie skorzystają z usługi.
Osoby, które chcą założyć swoje konto na e-bok, mogą to zrobić tu: ebok.mpwik-piekary.pl.
Umowę na realizację zadania pn. „Dostawa i utrzymanie działania Systemu do zdalnego odczytu wodomierzy na terenie Piekar Śląskich” podpisano 30 kwietnia 2018 r. Cała wartość umowy wyniosła 1 782 035 zł netto.
Zadanie było dofinansowane ze środków unijnych przyznanych w konkursie pn. Regionalny program operacyjny – działanie 2.1 „Cyfrowe Śląskie” i wyniosło 85% wartości wydatków kwalifikowalnych.

Udostępnij artykuł

Udostępnij..
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter